Østfold

Høyt tilpasningsmoment i Østfold, med landbruket i front.

Basert på våre undersøkelser er synet på klimarisiko noe større enn landsgjennomsnittet i kommunene og landbruket i Østfold, samt i Statsforvalteren i det tidligere Oslo og Viken. Innbyggere i Østfold og i noen grad fylkeskommunen (i Viken) har, basert på våre indikatorer, en oppfattelse av mindre klimarisiko enn landsgjennomsnittet for sine respektive grupper.

Når det gjelder innsats i Østfold har kommunene og landbruket gjennomført langt flere tiltak enn landsgjennomsnittet, og innbyggerne ønsker økt innsats fra myndighetene. Fylkeskommunen (i Viken) og til dels Statsforvalteren (i Oslo og Viken) ligger under landsgjennomsnittet når det gjelder innsats for klimatilpasning.

På indikatoren bærekraft ligger landbruket i Østfold og Statsforvalteren (i Oslo og Viken) over landsgjennomsnittet når det gjelder å se klimatilpasning i sammenheng med andre politikkområder. Fylkeskommunen (i Viken) og kommunene i Østfold ligger noe under landsgjennomsnittet for bærekraft i arbeidet med klimatilpasning.

Tilpasningsmomentet i landbruket i Østfold er høyt på alle tre indikatorene, sammenlignet med landsgjennomsnittet i landbruket. Også blant kommunene og innbyggerne er innsatsen blant de høyeste i landet, men for innbyggere er synet på klimarisiko vesentlig lavere enn for gjennomsnittsinnbyggeren (merk at bærekraft ikke er målt hos innbyggere). Også tilpasningsmomentet hos Statsforvalteren i Oslo og Viken ligger over landsgjennomsnittet, særlig for indikatorene risikosyn og bærekraft.

Våre undersøkelser viser at tilpasningsmomentet i fylkeskommunen i Viken ligger under landsgjennomsnittet for fylkeskommuner, særlig på indikatoren innsats.

Se gjennomgangen av de ulike indikatorene nedenfor for et mer utfyllende bilde.

 

Slik har vi jobbet
Alle dataene som er presentert i fylkesprofilene kommer fra spørreundersøkelser gjennomført i Norsk klimamonitor. De fleste spørsmålene er stilt på en 5-punkt Likert-skala fra ingen grad til meget stor grad eller tilsvarende.

I de fleste tilfellene har vi slått sammen meget stor grad og stor grad eller de tilsvarende to høyeste svaralternativ til en felles verdi og sammenlignet kun denne verdien med landsgjennomsnittet. Enkelte spørsmål avviker fra dette oppsettet, og er gjennomgått i detalj i metodegjennomgangen.

For å kunne tallfeste de ulike indikatorene har vi tatt gjennomsnittet av flere delspørsmål i et spørsmålsbatteri eller av flere alternativer i ett spørsmål. Alle tallverdiene er standardisert opp imot landsgjennomsnittet for hver enkelt gruppe og blir oppgitt i prosentvis avvik. Fylkesprofilene tar bare for seg et utvalg av spørsmålene i undersøkelsene. Alle spørsmålene kan finnes i datasettet.

Vær oppmerksom på at tallene vi presenterer er basert på spørreundersøkelser og kan inneholde feil og mangel på nyanser. Respondentenes egen oppfattelse stemmer ikke nødvendigvis overens med objektive mål på innsats, risiko eller bærekraft. Tallene herfra bør brukes med varsomhet og ses i sammenheng med andre datakilder.

Hva er "tilpasningsmoment"?

    I fylkesprofilene bruker vi begrepet «tilpasningsmoment» for å oppsummere hvor langt fylkene er kommet, hvor de er på vei, og hvilke forutsetninger de har for å møte klimaendringer og samfunnsendringer som gjør oss mer utsatt for klimapåvirkning.

    Vi bruker tre indikatorer: Innsats, Bærekraft og Risikosyn:
    • Risikosyn er respondentenes oppfattelse av risikoen for fremtidige klimaendringer. En oppfattelse av klimaendringer som alvorlige og nære, både i tid og rom, er en av de viktigste driverne i klimatilpasningsarbeidet.
    • Bærekraft forstås som i hvor stor grad man tenker klimatilpasning i samspill med andre utfordringer som utslippsreduksjoner, naturtap og folkehelse. En bærekraftig tilnærming til klimatilpasningsarbeidet er nødvendig for å unngå at tiltak innenfor en sektor ikke skaper sårbarheter andre steder.
    • Innsats viser til egenrapportert gjennomføring av tiltak, vektlegging av klimatilpasning i ulike aktiviteter, planer og strategier. For husholdninger handler denne indikatoren om opplevelsen av myndighetene sin innsats.
    I tillegg har vi en fjerde kategori; organisering. Organisering sier noe om gruppenes arbeid med klimatilpasning, men kan ikke rangeres på en skala fra høyt til lavt tilpasningsmoment.
     
     

    Risikosyn - hva er forventningene til klimaendringene i fylket?

    Innbyggerne i Østfold skiller seg ut med et lavt syn på klimarisiko, sammenlignet med gjennomsnittsinnbyggeren.

    Relativt til landsgjennomsnittet svarer drøyt tre prosent flere av de kommunalt ansatte i Østfold at kommunen deres vil bli påvirket av et sett av ulike klimaendringer. På regionalt nivå svarer litt under tre prosent færre enn landsgjennomsnittet i fylkeskommunen i Viken at deres fylke vil bli påvirket av klimaendringene i stor grad eller svært stor grad. I Statsforvalteren i Oslo og Viken svarer nesten 7 prosent flere enn landsgjennomsnittet for statsforvaltere at tidligere storfylket vil bli påvirket av ulike sider av klimaendringene.

    På landsbasis har 30 prosent av de spurte innbyggerne (se det tilhørende datasettet) sagt seg enig eller svært enig i en påstand om at deres kommune vil bli negativt påvirket av klimaendringene. I Østfold svarer i underkant av 20 prosent det samme.

    I landbruket har 15 prosent av bøndene (se datasettet) på landsbasis svart at de tror sitt gårdsbruk vil bli påvirket ganske eller svært negativt av klimaendringene. 20 prosent av bøndene i Østfold svarer det samme om deres eget gårdsbruk.

     

    Hva er risikosyn?
    Med risikosyn har vi spurt om respodentenes oppfatning av nåværende og fremtidig klimarisiko. Indikatoren for risikosyn er et gjennomsnitt av synet på risiko fra mange ulike klimapåvirkninger. I tillegg har vi valgt å vise oppfatningen av noen av klimapåvirkningene vi mener er spesielt interessante.

    Til forvaltningen har vi stilt spørsmålene som et spørrebatteri med mange delspørsmål og tatt gjennomsnittet av disse, imens innbyggere og landbruket har fått to enkeltvise spørsmål. Se metodegjennomgang for mer inngående forklaring.

    Basert på klimaprofilene til Norsk Klimaservicesenter har vi valgt ut de fire klimapåvirkningene med størst sannsynlig økning i alle fylker. Disse fire klimapåvirkningene er styrtregn, flom, skred og stormflo (med unntak av Innlandet som ikke har kystlinje). I tillegg har vi valgt å ta med en indikator for grenseoverskridende klimarisiko.

     

    Styrtregn, skred og flom

    Det er store variasjoner i synet på de ulike klimapåvirkningene i Østfold.

    I kommunene i Østfold oppleves risikoen for styrtregn og flom som mindre enn i gjennomsnittskommunen. Risikoen for skred oppleves som større.

    Fylkeskommunen i Viken opplever risikoen for skred og flom som noe mindre enn landsgjennomsnittet. Statsforvalteren i Oslo og Viken skiller seg lite fra landsgjennomsnittet i synet på styrtregn, skred og flom.

    Det er verdt å merke seg at landsgjennomsnittet for fylkeskommunen og Statsforvalteren er høyt for de nevnte klimapåvirkninger. Landsgjennomsnittet er mer varierende for kommunene, noe som åpner for større avvik fra landsgjennomsnittet.

    Landbruket i Østfold skiller seg lite fra landsgjennomsnittet for påvirkningene styrtregn og flom, men opplever større risiko for skred på sitt bruk. Innbyggerne i Østfold skiller seg lite fra landsgjennomsnittet.

    Stormflo og importert risiko

    Ansatte i fylkeskommunen i Viken og Statsforvalteren i Oslo og Viken opplever stormflo som en mindre risiko enn i gjennomsnittsfylket. Kommunene i Østfold som har kystlinje opplever risikoen for stormflo som større enn landsgjennomsnittet.

    På spørsmål om grenseoverskridende klimarisiko svarer over 90 prosent (se datasett) av respondentene hos fylkeskommunen og Statsforvalteren (på landsbasis) at fylket i stor eller svært stor grad vil bli påvirket av klimaendringer i andre land. Her utmerker fylkeskommunen og Statsforvalteren i Oslo og Viken seg lite.

    Ansatte i kommunene i Østfold svarer i større grad enn landsgjennomsnittet at deres kommune er utsatt for klimarisiko i utlandet som vil påvirke Norge.

     
     
     
     

    Innsats - hvem tilpasser seg mest til klimaendringene?

    Med unntak av regional forvaltning er innsatsen for klimatilpasning stor i Østfold, sammenlignet med resten av landet.

    I det tidligere Viken fylkeskommune svarer snaut 10 prosent færre enn landsgjennomsnittet for fylkeskommunene at klimatilpasning vektlegges i ulike aktiviteter. På samme spørsmål scorer Statsforvalteren i Oslo og Viken 3 prosent lavere enn landsgjennomsnittet for statsforvaltere.

    Kommunene i Østfold har gjennomført vesentlig flere tiltak for klimatilpasning enn gjennomsnittskommunen. Nesten 12 prosent flere i kommunene i Østfold har svart at de har gjennomført tre eller flere tiltak for klimatilpasning, og over 20 prosent flere sier i stor eller svært stor grad at klimatilpasning er en integrert del av kommunens styringssystem. Det er viktig å huske på at få respondenter i kommunene gjør tallene usikre.

    Også i landbruket kommer Østfold godt ut sammenlignet med resten av landet. Over 15 prosent flere enn gjennomsnittet i resten av landbruket har gjennomført tiltak for å tilpasse sitt gårdsbruk klimaendringene.

    Innbyggerne i Østfold mener i langt større grad (17,2%) enn gjennomsnittsinnbyggeren at myndighetene må øke innsatsen for å hindre lokale klimaendringer. På spørsmål om myndighetene må øke innsatsen for indirekte klimaendringer, for eksempel dårligere vekstforhold andre steder, sier noe flere (6,9%) enn gjennomsnittet for resten av landet seg enig i det. Som en indikator på innbyggernes syn på innsats har vi tatt gjennomsnittet av disse to verdiene.

    Med unntak av fylkeskommunen og Statsforvalteren scorer Østfold høyt på tiltak for å tilpasse seg klimaendringer.

     

    Hva er innsats?
    Med innsats har vi spurt om respondentenes syn på det som allerede gjøres for å tilpasse samfunnet til klimaendringene.

    For fylkeskommunen og Statsforvalteren har vi målt gjennomsnittet av i hvor stor grad klimatilpasning blir vektlagt i en rekke aktiviteter i deres virksomhet. I kommunene har vi spurt om i hvor stor grad klimatilpasning er integrert i kommunens styringssystem.

    Vi har også undersøkt hvor mange tiltak som har blitt gjennomført i kommune i fylket, sammenlignet med resten av landet. Til bøndene har vi undersøkt hvor mange tiltak de har gjennomført på sitt bruk. For begge disse spørsmålene har vi valgt å sette sammen svarene på en alternativ måte, se metodeskriv for mer informasjon.

    Spørsmålene til innbyggerne skiller seg noe fra spørsmålene til de øvrige gruppene ettersom vi ikke har spurt om deres egen innsats. I stedet har vi undersøkt innbyggernes syn på om myndighetene bør øke innsatsen for klimatilpasning.

    Hvem har ansvaret?
    Formelt sett er det kommunene og Statsforvalteren som har ansvaret for klimatilpasningen innenfor sine grenser. Likevel kan fylkeskommunen spille en viktig rolle i tilpasningsarbeidet, som koordinator for samarbeid på tvers av aktører, og som planlegger. Både bønder og innbyggere har ansvar for klimatilpasningen på sin eiendom.

     

    Bærekraft - hvor helhetlig er tilnærmingen til klimatilpasning?

    Varierende grad av helhetlig tilnærming til klimatilpasning i Østfold.

    I kommunene i Østfold svarer tre prosent færre enn landsgjennomsnittet at de i stor grad ser klimatilpasning i sammenheng andre politikkområder. I fylkeskommunen i Viken svarer fem prosent færre enn landsgjennomsnittet det samme. Det er viktig å huske på at få respondenter i kommunene gjør tallene usikre.

    Til forskjell ligger Statsforvalteren i Oslo og Viken syv prosent over landsgjennomsnittet når det gjelder indikatoren bærekraft. I landbruket svarer ni prosent flere enn landsgjennomsnittet at de har fokus på bærekraft, basert på vår indikator. Vær oppmerksom på at vi ikke har målt indikatoren bærekraft blant innbyggerne.

     

    Hva er bærekraft?
    Med bærekraft har vi sett på i hvilken grad klimatilpasning ses i sammenheng med andre politikkområder. Både i fylkeskommunen, Statsforvalteren og i kommunene har vi tatt gjennomsnittet av et spørsmålsbatteri på samme måte som for de øvrige indikatorene.

    I landbruket har vi stilt spørsmål om hvordan bøndene vekter egen innsats mellom klimatilpasning og utslippsreduksjoner. Her har vi tolket de som svarer at de ikke gjør en innsats for noen av delene som et uttrykk for lavere grad av helhetlig tilgang.

    Vi har ikke spurt spørsmål til innbyggerne om synet på bærekraft i tilpasningsarbeidet.

     

    Organisering - hvordan jobbes det med klimatilpasning?

    Bemanning og økonomi er største barrierer mot klimatilpassing i forvaltningen i Østfold.

    Ser man forvaltningen i Østfold under ett oppleves bemanning og økonomi som de største barrierene mot arbeidet for klimatilpasning. Også på landsbasis oppleves bemanning og økonomi, i tillegg til manglende statlig samordning som de største barrierene både i fylkeskommunen, kommunene og hos Statsforvalteren.

    Barrierer i forhold til landsgjennomsnittet

    Sammenlignet med landsgjennomsnittet opplever fylkeskommunen i Viken, Statsforvalteren i Oslo og Viken og kommunene i Østfold i hovedsak mindre barrierer enn landsgjennomsnittet.

    Fylkeskommunen i Viken opplever de fleste barrierene som noe mindre enn landsgjennomsnittet. Særlig “kompetanse på klimatilpasning”,“økonomi” og “manglende statlig samordning” oppleves som mindre barrierer enn i gjennomsnittsfylket.

    I Statsforvalteren i Oslo og Viken oppleves “kunnskap om lokale og regionale konsekvenser av klimaendringene”, “kompetanse på klimatilpasning”, “manglende statlig samordning” og “samarbeidet mellom Statsforvalteren og fylkeskommunen” som mindre barrierer enn for landsgjennomsnittet. “Bemanning” oppleves som en større barriere. “Økonomi” oppleves som en større barriere.

    I kommunene i Østfold oppleves særlig “bemanning”, og “manglende statlig samordning” som mindre barrierer enn i gjennomsnittskommunen. “kunnskap om lokale og regionale konsekvenser av klimaendringene” oppleves som en større barriere.

    Det er verdt å merke seg at barrierer ikke alltid er et uttrykk for at noe er dårlig. Barrierer kan oppleves som store nettopp fordi ambisjonen og innsatsen er høy, og en har mer nyanserte og skjerpede forventninger til omstendighetene.

     

    Hva er organisering?
    Under organisering har vi samlet ulike spørsmål som er relevante for organiseringen av arbeidet med klimatilpasning. Spørsmålene angår ulike temaer, som barrierer for klimatilpasningsarbeidet og synet på ansvar.

    Felles for de ulike spørsmålene om organisering er de ikke kan brukes til å si noe om kvaliteten på klimatilpasningsarbeidet, eller hvor langt en har kommet. Organisering er derfor ikke en del av indikatorsettet vi har utviklet for tilpasningsmoment. Vi har likevel valgt å ha med denne kategorien fordi det vil være nyttig informasjon til forvaltningen.

     

    Barrierer blant innbyggere og i landbruket

    For innbyggerne skiller Østfold seg i nokså liten grad fra landsgjennomsnittet. På landsbasis kommer “informasjon om utsatthet for klimapåvirkning”, “informasjon om risikoreduserende tiltak for egen bolig” og “økonomiske støtteordninger” frem som de tre største barrierene mot klimatilpasning blant innbyggerne. Henholdsvis 23, 56 og 41 prosent av innbyggerne i Østfold svarer at dette er tiltak som ville kunne sikre egen eiendom hvis de ble gjennomført. På landsbasis er tallene 36, 50 og 40 prosent.

    80 prosent av bøndene i Østfold (og 78 prosent på landsbasis) svarer at de generelt behøver bedre økonomi for å kunne ruste gården mot klimautfordringer.

    Synet på ansvar

    Blant innbyggerne i Østfold har synet på at kommunene og frivillige organisasjoner har ansvaret for å beskytte innbyggere mot fremtidige konsekvenser av klimaendringene styrket seg noe fra 2021 til 2023. Synet på at ansvaret ligger hos staten, privat næringsliv og innbyggerne har gått ned på samme tid.

     

    Om dataene

    Dataene i fylkesprofilene kommer fra disse spørreundersøkelsene:

     

    Lisensiert under CC BY 4.0

    Fri bruk mot kreditering

     
     
     


    Forrige
    Forrige

    Buskerud

    Neste
    Neste

    Troms