Finnmark

Forvaltningen og landbruket i Finnmark henger etter klimatilpasningen i resten av landet på de fleste indikatorer.

Basert på våre undersøkelser er oppfattelsen av klimarisiko mindre enn landsgjennomsnittet i alle tre forvaltningsnivåene i Finnmark, samt i landbruket. For fylkeskommunen (dataane kommer fra det tidligere Troms og Finnmark), kommunene og i landbruket er risikosynet lavest i landet, men det er viktig å merke seg at lave respondenttall i alle gruppene i Finnmark gjør tallene usikre. Innbyggerne i Finnmark sin oppfattelse av klimarisiko er derimot den nest høyeste verdien vi har målt for innbyggeres risikosyn, 14 prosent over landsgjennomsnittet, bare slått av Oslo.

Også innsatsen for klimatilpasning i Finnmark er mindre enn landsgjennomsnittet for alle våre grupper. Det er særlig blant Statsforvalteren, kommunene og i landbruket at Finnmark skiller seg ut med færrest gjennomførte aktiviteter og tiltak.

Når det gjelder om klimatilpasning ses i sammenheng med andre politikkområder (bærekraft) skiller fylkeskommunen (i Troms og Finnmark) og kommunene i Finnmark seg ut med verdier langt under landsgjennomsnittet. Synet på bærekraft i Statsforvalteren og landbruket i Finnmark er relativt gjennomsnittlig i våre undersøkelser (merk at bærekraft ikke er målt hos innbyggere).

Undersøkelsene viser at tilpasningsmomentet i fylkeskommunen og Statsforvalteren i Troms og Finnmark, samt kommunene og landbruket i Finnmark ligger vesentlig under landsgjennomsnittet. For flere av disse indikatorene har gruppene de laveste verdiene vi har målt. Det er viktig å være klar over at få respondenter i alle gruppene i Finnmark gjør tallene usikre. Tilpasningsmomentet blant innbyggerne i Finnmark spriker mellom en stor opplevd klimarisiko og en liten innsats for klimatilpasning, sammenlignet med gjennomsnittsinnbyggeren.

Se gjennomgangen av de ulike indikatorene nedenfor for et mer utfyllende bilde.

 

Slik har vi jobbet
Alle dataene som er presentert i fylkesprofilene kommer fra spørreundersøkelser gjennomført i Norsk klimamonitor. De fleste spørsmålene er stilt på en 5-punkt Likert-skala fra ingen grad til meget stor grad eller tilsvarende.

I de fleste tilfellene har vi slått sammen meget stor grad og stor grad eller de tilsvarende to høyeste svaralternativ til en felles verdi og sammenlignet kun denne verdien med landsgjennomsnittet. Enkelte spørsmål avviker fra dette oppsettet, og er gjennomgått i detalj i metodegjennomgangen.

For å kunne tallfeste de ulike indikatorene har vi tatt gjennomsnittet av flere delspørsmål i et spørsmålsbatteri eller av flere alternativer i ett spørsmål. Alle tallverdiene er standardisert opp imot landsgjennomsnittet for hver enkelt gruppe og blir oppgitt i prosentvis avvik. Fylkesprofilene tar bare for seg et utvalg av spørsmålene i undersøkelsene. Alle spørsmålene kan finnes i datasettet.

Vær oppmerksom på at tallene vi presenterer er basert på spørreundersøkelser og kan inneholde feil og mangel på nyanser. Respondentenes egen oppfattelse stemmer ikke nødvendigvis overens med objektive mål på innsats, risiko eller bærekraft. Tallene herfra bør brukes med varsomhet og ses i sammenheng med andre datakilder.

Hva er "tilpasningsmoment"?

    I fylkesprofilene bruker vi begrepet «tilpasningsmoment» for å oppsummere hvor langt fylkene er kommet, hvor de er på vei, og hvilke forutsetninger de har for å møte klimaendringer og samfunnsendringer som gjør oss mer utsatt for klimapåvirkning.

    Vi bruker tre indikatorer: Innsats, Bærekraft og Risikosyn:
    • Risikosyn er respondentenes oppfattelse av risikoen for fremtidige klimaendringer. En oppfattelse av klimaendringer som alvorlige og nære, både i tid og rom, er en av de viktigste driverne i klimatilpasningsarbeidet.
    • Bærekraft forstås som i hvor stor grad man tenker klimatilpasning i samspill med andre utfordringer som utslippsreduksjoner, naturtap og folkehelse. En bærekraftig tilnærming til klimatilpasningsarbeidet er nødvendig for å unngå at tiltak innenfor en sektor ikke skaper sårbarheter andre steder.
    • Innsats viser til egenrapportert gjennomføring av tiltak, vektlegging av klimatilpasning i ulike aktiviteter, planer og strategier. For husholdninger handler denne indikatoren om opplevelsen av myndighetene sin innsats.
    I tillegg har vi en fjerde kategori; organisering. Organisering sier noe om gruppenes arbeid med klimatilpasning, men kan ikke rangeres på en skala fra høyt til lavt tilpasningsmoment.
     
     

    Risikosyn - hva er forventningene til klimaendringene i fylket?

    Innbyggerne skiller seg fra de øvrige gruppene i synet på klimarisiko.

    Det gjennomsnittlige synet på klimarisiko blant ansatte i forvaltningen i Finnmark ligger under landsgjennomsnittet for hver gruppe på alle forvatningsnivåer. Blant kommunene svarer nesten 19 prosent færre enn landsgjennomsnittet at kommunen vil bli påvirket av ulike sider av klimaendringene. For fylkeskommunen er tallet nærmere 10 prosent. Det er viktig å huske på at få respondenter i kommunene og fylkeskommunen gjør tallene usikre.

    Til sammenligning svarer innbyggerne i Finnmark i langt større grad (over 14 prosent mer) enn gjennomsnittsinnbyggeren at deres kommune vil bli negativt påvirket av klimaendringene. På landsbasis har 30 prosent av de spurte innbyggerne (se det tilhørende datasettet) sagt seg enig eller svært enig i en påstand om at deres kommune vil bli negativt påvirket av klimaendringene, men her er tallet altså 44 prosent for innbyggerne i Finnmark. Imidlertid gjør det lave respondenttallet disse forskjellene svært usikre.

    I landbruket har 15 prosent av bøndene på landsbasis (se datasettet) svart at de tror sitt gårdsbruk vil bli påvirket ganske eller svært negativt av klimaendringene. I Finnmark er det ingen av bøndene som svarer at de tror at deres gårdsbruk vil bli påvirket ganske eller svært negativt av klimaendringene de neste 10 årene. Også i landbruket er det lavt respondenttall for Finnmark.

    Se det tilhørende datasettet for mer informasjon om synet på hver enkelt klimapåvirkning.

     
     
     
     
     

    Hva er risikosyn?
    Med risikosyn har vi spurt om respodentenes oppfatning av nåværende og fremtidig klimarisiko. Indikatoren for risikosyn er et gjennomsnitt av synet på risiko fra mange ulike klimapåvirkninger. I tillegg har vi valgt å vise oppfatningen av noen av klimapåvirkningene vi mener er spesielt interessante.

    Til forvaltningen har vi stilt spørsmålene som et spørrebatteri med mange delspørsmål og tatt gjennomsnittet av disse, imens innbyggere og landbruket har fått to enkeltvise spørsmål. Se metodegjennomgang for mer inngående forklaring.

    Basert på klimaprofilene til Norsk Klimaservicesenter har vi valgt ut de fire klimapåvirkningene med størst sannsynlig økning i alle fylker. Disse fire klimapåvirkningene er styrtregn, flom, skred og stormflo (med unntak av Innlandet som ikke har kystlinje). I tillegg har vi valgt å ta med en indikator for grenseoverskridende klimarisiko.

     

    Styrtregn, skred og flom

    Risikoen fra utvalgte klimapåvirkninger oppfattes som varierende i Finnmark.

    Fylkeskommunen i Troms og Finnmark opplever risikoen for styrtregn, skred og flom som større enn i gjennomsnittsfylket. Hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark oppleves risikoen for styrtregn som mindre og risikoen for skred som større enn landsgjennomsnittet.

    For kommunene i Finnmark oppleves risikoen for styrtregn og flom som mindre enn landsgjennomsnittet, imens risikoen for skred oppleves som større. Vær oppmerksom på få respondenter i kommunene i Finnmark.

    Det er verdt å merke seg at landsgjennomsnittet for fylkeskommunen og Statsforvalteren er høyt for de nevnte klimapåvirkninger. Landsgjennomsnittet er mer varierende for kommunene, noe som åpner for større avvik fra landsgjennomsnittet.

    For landbruket i Troms oppleves risikoen for styrtregn mindre enn landsgjennomsnittet og risikoen for skred noe større. Innbyggerne i Troms opplever styrtregn som en mindre risiko enn landsgjennomsnittet og flom som en større risiko.

    Stormflo og importert risiko

    Ansatte i fylkeskommunen og Statsforvalteren i Troms og Finnmark opplever stormflo som en mindre risiko enn gjennomsnittsfylket. Også kommunene i Finnmark opplever stormflo som en mindre risiko enn gjennomsnittskommunen. Vær oppmerksom på få respondenter i kommunene og fylkeskommunen i Troms og Finnmark.

    På spørsmål om grenseoverskridende klimarisiko svarer over 90 prosent (se datasett) av respondentene hos fylkeskommunen og Statsforvalteren (på landsbasis) at fylket i stor eller svært stor grad vil bli påvirket av klimaendringer i andre land. Her utmerker fylkeskommunen og Statsforvalteren i Troms og Finnmark seg lite. Ansatte i kommunene i Finnmark svarer i noe større grad enn landsgjennomsnittet at deres kommune er utsatt for klimarisiko i utlandet som vil påvirke Norge.

     
     
     

    Innsats - hvem tilpasser seg mest til klimaendringene?

    Liten innsats for klimatilpasning i Finnmark, sammenlignet med resten av landet.

    Når det gjelder om klimatilpasning vektlegges i ulike aktiviteter, ligger fylkeskommunen i Troms og Finnmark noe (2,3 prosent) under landsgjennomsnittet for fylkeskommunene. På samme spørsmål scorer Statsforvalteren i Troms og Finnmark over 11 prosent lavere enn landsgjennomsnittet for statsforvaltere.

    Også kommunene i Finnmark har gjennomført færre tiltak enn gjennomsnittskommunen. 15 prosent færre i kommunene i Finnmark har svart at de har gjennomført tre eller flere tiltak for klimatilpasning, og 30 prosent færre sier i stor eller svært stor grad at klimatilpasning er en integrert del av kommunens styringssystem.

    Heller ikke i landbruket kommer Finnmark godt ut sammenlignet med resten av landet. I Finnmark har over 29 prosent færre enn gjennomsnittet i resten av landbruket gjennomført tiltak for å tilpasse sitt gårdsbruk klimaendringene.

    Innbyggerne i Finnmark mener i (6,2%) større grad enn gjennomsnittsinnbyggeren at myndighetene må øke innsatsen for å hindre lokale klimaendringer. På spørsmål om myndighetene må øke innsatsen for indirekte klimaendringer, for eksempel dårligere vekstforhold andre steder, sier langt færre (23,4%) enn gjennomsnittet for resten av landet seg enig i det. Som en indikator på innbyggernes syn på innsats har vi tatt gjennomsnittet av disse to verdiene.

    Både når det gjelder innsats og ønske om innsats fra forvaltningen i Finnmark scorer fylket under gjennomsnittet for resten av landet.

     

    Hva er innsats?
    Med innsats har vi spurt om respondentenes syn på det som allerede gjøres for å tilpasse samfunnet til klimaendringene.

    For fylkeskommunen og Statsforvalteren har vi målt gjennomsnittet av i hvor stor grad klimatilpasning blir vektlagt i en rekke aktiviteter i deres virksomhet. I kommunene har vi spurt om i hvor stor grad klimatilpasning er integrert i kommunens styringssystem.

    Vi har også undersøkt hvor mange tiltak som har blitt gjennomført i kommune i fylket, sammenlignet med resten av landet. Til bøndene har vi undersøkt hvor mange tiltak de har gjennomført på sitt bruk. For begge disse spørsmålene har vi valgt å sette sammen svarene på en alternativ måte, se metodeskriv for mer informasjon.

    Spørsmålene til innbyggerne skiller seg noe fra spørsmålene til de øvrige gruppene ettersom vi ikke har spurt om deres egen innsats. I stedet har vi undersøkt innbyggernes syn på om myndighetene bør øke innsatsen for klimatilpasning.

    Hvem har ansvaret?
    Formelt sett er det kommunene og Statsforvalteren som har ansvaret for klimatilpasningen innenfor sine grenser. Likevel kan fylkeskommunen spille en viktig rolle i tilpasningsarbeidet, som koordinator for samarbeid på tvers av aktører, og som planlegger. Både bønder og innbyggere har ansvar for klimatilpasningen på sin eiendom.

     

    Bærekraft - hvor helhetlig er tilnærmingen til klimatilpasning?

    Liten grad av helhetlig tilnærming til klimatilpasning i kommunene og fylkeskommunen i (Troms og) Finnmark.

    Når det gjelder spørsmål om bærekraft svarer respondentene i Finnmark i overveiende grad under landsgjennomsnittet på at klimatilpasning ses i sammenheng med andre politikkområder. I fylkeskommunen i Troms og Finnmark svarer 33 prosent færre enn landsgjennomsnittet at de i stor grad ser klimatilpasning i sammenheng med andre politikkområder. Dette er den laveste verdien for bærekraft vi har målt blant fylkeskommunene. I kommunene i Finnmark svarer nesten 20 prosent færre enn landsgjennomsnittet det samme. Det er viktig å huske på at få respondenter gjør tallene usikre.

    I landbruket svarer kun to prosent færre enn landsgjennomsnittet at de har fokus på bærekraft, basert på vår indikator. Også Statsforvalteren i Troms og Finnmark ligger tett på landsgjennomsnittet når det gjelder indikatoren bærekraft.

    Vær oppmerksom på at vi ikke har målt indikatoren bærekraft blant innbyggerne.

     

    Hva er bærekraft?
    Med bærekraft har vi sett på i hvilken grad klimatilpasning ses i sammenheng med andre politikkområder. Både i fylkeskommunen, Statsforvalteren og i kommunene har vi tatt gjennomsnittet av et spørsmålsbatteri på samme måte som for de øvrige indikatorene.

    I landbruket har vi stilt spørsmål om hvordan bøndene vekter egen innsats mellom klimatilpasning og utslippsreduksjoner. Her har vi tolket de som svarer at de ikke gjør en innsats for noen av delene som et uttrykk for lavere grad av helhetlig tilgang.

    Vi har ikke spurt spørsmål til innbyggerne om synet på bærekraft i tilpasningsarbeidet.

     

    Organisering - hvordan jobbes det med klimatilpasning?

    Bemanning og økonomi er de største barrierene mot klimatilpasning i forvaltningen i Finnmark.

    Ser man forvaltningen i Finnmark under ett oppleves bemanning og økonomi som de største barrierene mot arbeidet for klimatilpasning. Også på landsbasis oppleves bemanning og økonomi, i tillegg til manglende statlig samordning som de største barrierene både i fylkeskommunen, kommunene og hos Statsforvalteren.

    Barrierer i forhold til landsgjennomsnittet

    Sammenlignet med landsgjennomsnittet opplever fylkeskommunen i Troms og Finnmark i hovedsak mindre barrierer enn landsgjennomsnittet. Statsforvalteren i Troms og Finnmark opplever i hovedsak større barrierer enn landsgjennomsnittet. Kommunene i Finnmark opplever både noen større og mindre barrierer enn landsgjennomsnittet.

    Fylkeskommunen i Troms og Finnmark opplever “kunnskap om lokale og regionale konsekvenser av klimaendringene”, “bemanning”, “økonomi” og “manglende statlig samordning” som mindre barrierer enn i gjennomsnittsfylket. “Politisk forståelse og forankring” oppleves som en større barriere enn for landsgjennomsnittet.

    I Statsforvalteren i Troms og Finnmark oppleves særlig “kunnskap om lokale og regionale konsekvenser av klimaendringene”, “kompetanse på klimatilpasning”, “Bemanning” og “økonomi” som større barrierer enn for landsgjennomsnittet.

    I kommunene i Finnmark oppleves særlig “politisk forståelse og forankring” og “manglende statlig samordning” som vesentlig mindre barrierer enn landsgjennomsnittet. “Kunnskap om lokale og regionale konsekvenser av klimaendringene” og “kompetanse på klimatilpasning” oppleves som større barrierer blant kommunene i Finnmark.

    Det er verdt å merke seg at barrierer ikke alltid er et uttrykk for at noe er dårlig. Barrierer kan oppleves som store nettopp fordi ambisjonen og innsatsen er høy, og en har mer nyanserte og skjerpede forventninger til omstendighetene.

     

    Hva er organisering?
    Under organisering har vi samlet ulike spørsmål som er relevante for organiseringen av arbeidet med klimatilpasning. Spørsmålene angår ulike temaer, som barrierer for klimatilpasningsarbeidet og synet på ansvar.

    Felles for de ulike spørsmålene om organisering er de ikke kan brukes til å si noe om kvaliteten på klimatilpasningsarbeidet, eller hvor langt en har kommet. Organisering er derfor ikke en del av indikatorsettet vi har utviklet for tilpasningsmoment. Vi har likevel valgt å ha med denne kategorien fordi det vil være nyttig informasjon til forvaltningen.

     

    Barrierer blant innbyggere og i landbruket

    For innbyggerne skiller Finnmark seg nokså lite fra landsgjennomsnittet i synet på barrierer. På landsbasis kommer “Informasjon om at mitt boligområde er særlig utsatt for flom eller overvann”, “Informasjon om hvilke tiltak som kan gjøres for å redusere risiko” og “Økonomiske støtteordninger for tiltak” frem som de tre største barrierene mot klimatilpasning blant innbyggerne. Henholdsvis 45, 49 og 39 prosent av innbyggerne i Finnmark svarer at dette er tiltak som ville kunne sikre egen eiendom hvis de ble gjennomført. På landsbasis er tallene 36, 50 og 40 prosent.

    73 prosent av bøndene i Finnmark (og 78 prosent på landsbasis) svarer at de generelt behøver bedre økonomi for å kunne ruste gården mot klimautfordringer.

    Synet på ansvar

    Blant innbyggerne i Finnmark har synet på at kommunene og staten har ansvaret for å beskytte innbyggere mot fremtidige konsekvenser av klimaendringene styrket seg noe fra 2021 til 2023. Synet på at ansvaret ligger hos privat næringsliv og frivillige organisasjoner har falt på samme tid, imens synet på innbyggeres ansvar har ligget nokså stabilt.

     

    Om dataene

    Dataene i fylkesprofilene kommer fra disse spørreundersøkelsene:

     

    Lisensiert under CC BY 4.0

    Fri bruk mot kreditering

     
     
     


    Forrige
    Forrige

    Akershus

    Neste
    Neste

    Vestland